~ Välkommen till Heavenladyn ~

Alla inlägg under juni 2008

Av Cina - 15 juni 2008 20:02

Här kommer receptet på Sibyllakakan för den som vill göra till midsommar........







Kakan

4 ägg

4 dl strösocker

4 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

2 dl kallt vatten



Krämen uppepå

2 hg margarin

2 dl strösocker

4 tsk vailjsocker

2 äggulor





Kakan

1. Vispa ägg och socker vitt o pösigt.

2. Tillsätt det kalla vattnet

3. Rör om.

4. Blanda vetemjöl och bakpulver o rör ner i smeten.

OBS: Om du bara har en STOR långpanna så gör 1½ sats.

Häll smeten i bakplåtspappers klädd långpanna.

Grädda i 175 grader i 30-40 min eller tills kakan har fått fin färg. Prova med provsticka.

Låt kakan kallna något.







Krämen

1. Smält maragrinet

2. Tillsätt strösocker och vaniljsocker

3. Låt koka ihop till en tjock smet.

4. VISPA HELA TIDEN

5. Tillsätt äggulorna under kraftig vispning.

6. Slå på kakan och strö cocos uppe på.

7. Låt svalna helt och skär sedan i bitar.

GÅR JÄTTE BRA ATT FRYSA.


LYCKA TILL HOPPAS DET SKA SMAKA.



Av Cina - 14 juni 2008 20:16

Tänkte visa er vilket fint sommarhus Håkans syster och hennes man har. Detta underbara hus ligger vid Västlanda sjön utanför Kolsva. Ja detta är ett paradis eller vad säger ni.

Detta är framifrån.


Detta är baksidan, ganska sluttande ner mot sjön!


Så här ser det ut när man går ner en bit!


Deras sjöbrygga där dom sitter o solar och badar.


Utsikten när man sitter på altanen.


Den lilla gäststugen som vi brukar sova i.


Här fotar jag från sjöbryggan.


Håkans syster Christina grilla kycklingfilé


Christina funderar på altanen.


En underbar klematis på en av deras vägg. En underbar färg.



Sedan var vi för bi min mamma o pappa med lite flädersaft och då hade mamma denna vackra ros.



Ja nu har ni sett  var  jag har vart idag, verkligen ett avkopplande ställe.



Hoppas alla mina bloggläsare har haft en fin dag.

Av Cina - 13 juni 2008 19:35

Nu ikväll har jag gjort Sibylla kaka till Håkans syster Christina. Vi ska åka till deras sommarhus imorgon med allt fikabröd som jag bakat till henne.

Denna Sibylla kaka är verkligen mummsig o en riktig "fetbom" ja det är bara geggan som är uppepå som är fett. Men allt som är fett är ju gott!!!


 


Idag har det väl inte hänt så mycket annat. Lite regn o sol o så lite regn o så sol igen. Så ikväll behöver vi inte vattna iallafall. Hoppas att alla mina blogg vänner får en trevlig fredagskväll.




Av Cina - 12 juni 2008 10:59

Igår 12/6 försvann vårat internet o jag är såååå himla trött på detta Tele2 så jag tror jag kräks, i 2 år har det strulat för oss och varje gång man ringer så är det samma fel. Kan inte fatta att det kan vara det. Nu har det vart borta 1 dygn och nu skall jag då ringa o försöka få kompensation för det. Jag god tar inte deras förbaskade ursäkter. Nu är jag arg...*morrar igen*

Nu skall jag gå runt hos er o kolla vad ni har haft för er.

Soligt o fint idag!



Av Cina - 11 juni 2008 22:02

Idag har vi inte haft många soltimmar utan nästan regn hela dagen o riktigt kallt, men nu känns luften ren igen efter värmen som vart. Åskan har oxå gått under dagen. Idag har jag vart riktigt trött o slö. Har i princip bara lagat mat. Känner mig lite frusen just nu. Men det är klart från 30 grader ner till 10 det är ju lite skillnad. Men detta regn behövdes verkligen. Lite tråkigt för barnen som går ur skolan här imorgon. Man kan ju hoppas att solen skiner just då.

Min UVI vill inte släppa taget, har nu ätit 8 tabletter av 14 o tycker nog att jag skulle ha märkt någon skillnad.  Ska prova med någon kur som ni skrivit i mina kommentarer.


Ha en fin torsdag mina bloggvänner!



Av Cina - 10 juni 2008 21:15

men mest har det vart himla mycket blåst idag. Man trodde man skulle blåsa bort. Regn skurar av o till och lite åska, tur att det inte blev mera för jag är jätte åskrädd. Idag har det inte hänt så mycket här hos mig.

Är inte riktigt på hugget, är kanske för man inte känner sig piggelin nu när man äter PC o har UVI. Men men medicinen ska väl snart börja hjälpa.



Imorgon får ni alla gå in o gratta min vän skogsfrun (Karin) hon fyller 55 år. Hon blir så glad när hon får ett hurra i sin blogg!!!!



Ja jag har inte så mycket mer att skriva om idag!



Av Cina - 9 juni 2008 20:31

hur skönt e det, inte alls kan jag säga. Fytusan så ont det gör!!!! Jag ringde till min Dr idag kl 13:00 och så fick jag komma o lämna urinprov kl 14:30 och träffa en jourläkare kl 14:45 och visst var det bakterier i urinen så nu äter man penicilin i 5 dagar, 3 tabletter om dagen så jag hoppas att det snart är över detta. Det är ju inte roligt att äta PC när det är sommar.

Men men det är bäst att äta upp kuren annars vet man inte om man får tillbaks det igen.


Ha en fin tisdag!




Av Cina - 9 juni 2008 18:17


Flädersaft



40 blomklasar
1 1/2 liter vatten
2 liter socker
2 citroner
50 g citronsyra

Skölj ev. klasarna.
Koka vatten och socker.
Rör ut citronsyran i lite av lagen.
Häll sockerlagen över blommorna, därefter citronsyran.
Sist citronerna skurna i fina skivor.
Täck krukan, låt stå svalt i 5 dygn.
Sila bort blommorna och citronerna.
Häll på flaskor.

Jag häller saften i burkar och fryser in. Eftersom den inte blir hård som is, kan man ta med sked direkt ur burken så mycket man vill ha och ställa in resten i frysen igen.

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards