~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

VÅRD vad är det idag??????

Av Cina - 22 maj 2012 17:44

Ja fyfan så arg jag vart här idag.

Vad är det för jävla VÅRD vi har för dom gamla idag år 2012.

Ingen utan någon jävla förvaring är nog det rätta ordet.

Idag finns det visst inte tid att se till dom gamla.

Som jag skrivit tidigare så hade ju min pappa ramlat på

sitt boende.

Efter det så fick han en sprillans ny utprovad rullstol 

att sitta i och det  var väl bra.

Men idag har han då ramlar ur den och åter på sjukhuset.

På min tid som aktiv inom demensvården få fick man

sätta bälte på dom som ville ta sig ur sina stolar.

Men idag är det en ny lag som säger att man INTE får göra så.

Inte ens om de anhöriga ber om att de gör det.

Är det bättre att folk gör sig illa undrar jag då.

Och det värsta av allt var idag att pappa ramlade vid 13 tiden och

sköterskan o DR hade konstaterat att pappa skulle in på sjukhuset.

Och det skulle ske med sjuktransport men den skulle inte komma

förrän vi 18:35 nu ikväll ska då pappa ligga hela dagen utan att få hjälp.

Varför tar man inte ambulans nääää sa ssk vi har så svårt att få ambulans hit.

Det skiter jag i sa syrran du får ringa efter en ambulans han kan väl inte ligga så här sa hon.

Då säger ssk att ni kan ju gå hem o vänta så länge.

Då vart syrran förbannad och sa till om en telefon och hon ringde själv

112 och ambulansen kom omgående.

VAD ÄR DET SOM HÄNDER INOM DEMENS VÅRDEN  IDAG.

Jag har jobbat 15-20 år inom det och jag har aldrig hör något så jävla dumt

som att en ambulans inte kan komma.

Och vatten det tror jag inte personalen vet vad det är.

Varje gång när syrrorna kommer dit så är pappas tunga torr som ett

papper och han dricker 4-5 pipmuggar vatten.

Är inte lätt att förmedla sig och tala om att man är törstig

när man har alzeimers/demns och nu när det är

varmt är det väl A och O att de får vätska tycker jag.


När jag fick veta allt detta idag så ringde jag upp Chefen för boendet

och framförde både det ena och det andra.

Jag bad att de skulle skaffa ett bord till pappas nya rullstol så 

han inte ska ramla ur någon mer gång.

Och jag sa även att de får sätta bälte  men det får vi väl se hur det bli med den saken.

Händer det inget så går jag vidare med detta.

Sa oxå att de skulle ge pappa vatten och dricka.

Hon fick en skopa av mig så jag hade nog inte velat vara henne.


Men nu är iallafall pappa på sjukhuset men vet ej om han blir kvar eller ej.

Fast det får jag väl redan på så småning om.


Ja hoppas att jag dör innan jag behöver in på ett vårdhem.

För idag finns det ingen vård.

Betala ska dom gamla göra men vad får dom för de pengarna????

Ja jag är upprörd, arg och förbannad.


Slutar här och nu för annars blir det bara otrevligheter skrivet här.


Önskar er alla en fortsatt fin tisdagskväll  



 
 
Ingen bild

karin Magnusson

22 maj 2012 19:00

Jag förstår din frustration, det är ju inte klokt hur de gamla blir behandlade. Jag vill inte heller hamna på "hemmet" när det är dags. Stå på dig gumman....

 
Bettan

Bettan

22 maj 2012 19:41

Men älskade vännen!
Fyyyy vad ledsen jag blir över att höra hur din lilla pappa & säkert fler med honom blir behandlade på det vårhemmet :/. Visst är det som så att de får betala dyrt för att bli omhändertagna, men jobba för pengarna vill de tydligen inte =(.
Hoppas verkligen att han inte ska slagit sig allt för illa denna gång. Å tycker att det var en bra lösning med att få på ett bord på hans rullstol. Detta kan ju förhindra att han faller ur.

Bra gjort av dig att du ringde & gav dem en rejäl skopa. Sedan var det verkligen otroligt korkat att de inte har ringt 112 för att få honom transporterad =(

Verkar vara en bra bok du läser i nedan inlägg. Med detta önskar jag dig en god kväll. Kramis

http://walkonfire.bloggplatsen.se

 
Tinezza

Tinezza

22 maj 2012 19:58

Det är för bedrövligt !! Jag hoppas verkligen att det inte är så överallt. Många guldänglar finns det som jobbar inom äldrevården men många borde nog tänka ett steg längre och agera lite mera.
Hoppas nu att det ordnar sig för din pappa.

http://tinezza.blogg.se

 
Monica

Monica

22 maj 2012 20:17

Jag finner inga ord,men som du skriver så verkar det inte som att dom gamla är något värda...usch och fy säjer jag.Hoppas din pappa kom lindrigt undan utan att han har brutut sönder sej.

Stor kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
gertyg

gertyg

22 maj 2012 22:06

Ja det är inte lätt att bli gammal, det skulle vara straffbart att behandla gammla på det viset, FY säger jag

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Karin

22 maj 2012 22:18

Ja va ska man säga...hoppas iaf att det inte blev något brutet.ajg hör av mej imorgonem/kram

 
Ruth

Ruth

22 maj 2012 22:27

Åter ett bevis på våran dålig vård, klart man blir vansinnig, så får det inte vara, men så är det. Kan vi vänta oss bättre tider tro, kommer den tryggheten som en gång var tillbaka ?
Man har många funderingar om vårat samhälle i dag och flera kommer det säkert.
Hoppas din pappa får den rätta vården och slipper ont, säkerhet framför allt krävs.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

22 maj 2012 23:09

Det där låter inget vidare, tycker du har all rätt att bli arg. Vem ska annars föra hans talan om inte ni gör det.
Kramizar

http://torparmor.blogspot.com

 
lillis

lillis

23 maj 2012 05:22

Det låter inte klokt men tyvärr så ser vården ut så här i dag, jag tycker så synd om dom gamla som inte kan föra sin talan.
Jag hoppas att din pappa inte brytit något och att fått kommit hem igen.
Ha en bra dag vännen
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

23 maj 2012 09:00

Men fyfan så arg man blir :/ man ser ju inte fram emot att bli gammal direkt!usch och fy!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

 
ansepanse

ansepanse

23 maj 2012 12:28

stackars din pappa och stackars alla som behöver vård och inte får det, stackars alla som inte har anhöriga som slåss för bättre vård när vård inte ges, jag blir alltid så ledsen att läsa om hur det är i vården idag
hoppas att det går bra för din pappa
Sv: visst blev han förlåten :)
bamsekramar till dig vännen

http://kinaguld.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards