~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 11 mars 2008

"Anhörigsjukdomen" demens

Av Cina - 11 mars 2008 11:38

Ja nu så är det åter en ny dag. Ringt till avdelning som pappa ligger på och frågat hur natten vart och den hade vart lugn. Theralen dropparna ger dom  morgon, middag o kväll och det ska jag ta upp med dom imorgon när jag skall åka till Köping o hälsa på honom. Och sedan blir han irriterad när det är mycket ljud när han skall äta i matsalen. Så jag ska be att han får sitta på sitt rum o äta så kanske han får i sig maten. Igår när mamma o mina syskon var upp så hade han så ont i nacken men det har han haft av o till. Men min syster var ner på apoteket o köpte Eze (felstavat kanske) o smörjde på honom och det vart bättre så SSK hade lovat att dom skulle smörja honom med det. Men sedan idag när jag talade med SSK så sa hon att igår efter ronden så hade dom gjort ett LP-prov på pappa o jag sa vad e det för det hade jag aldrig hört talas om. Då sa hon så här " det är en prov man tar i ryggmärgen för att se hur dement han är" jaha sa jag är det något nytt ni börjat med näää sa hon det gör våran demendoktor Mirka för att sedan se på en skala hur pass mycket dement man är. Det har jag då aldrig vart med om under mina 17 år som jag jobbade med dementa/alzeimers sjuka. Nääähää sa hon men så gör våran DR. Jaha sa jag då vet jag ju varför han har ont i nacken. Ja  sa hon man måste ju hålla i för att de ska ligga stilla och det förstår jag ju. Men det hade gått jätte bra sa hon. Så skulle DR kolla på någon skala för att se hur mycket sjuk han är. Så får vi väl se hur det blir när han är medicinskfärdigbehandlad. Hoppas bara att de kommer att ha vårdplaneringen snart så han får komma på en avlastningsplats eller boende. Mamma o mina syskon är ju införstådda med att han inte kommer hem igen utan får flytta. Och mamma är ju beskymmrad över hur det ska gå då. Men vi har sagt att det får vi ta då o att vi är ju 4 syskon som får hjälpa till då. Och kommunen kommer ju att informera hur allt kommer att bli o de hjälper ju till. Ja känner att jag har tagit på mig "vitarocken" igen även om det är min pappa. Låter kanske lite dumt men så är det nog för att jag inte ska må så dåligt. Eftersom jag själv inte mår så bra men det vet ni ju alla. Jag gör iallafall så gott kan kan. Och kommer att ställa upp 120% på detta.

Talade med mamma imorse för jag fick redan på av en godvän att det kommer att ha en föreläsning i Köping om dement/alzeimers den 19/3 och det tycker jag mamma ska gå o lyssna. Så jag sa om jag följer med dig går du då.....ja det kan vi sa hon o då vart jag glad. För jag tror eller vet att man behöver stöd när man är make/maka. Min mamma är ju så aktiv och är bara 73 år och min pappa är 78 och jag tycker ju då att man inte är så last gammal. Kanske andra tycker att man är skit gammal men si det tycker inte jag.

Tack för att du orka läsa ända hit.

Och tacka allla för era kommentarer o för all stöttning i detta!


 
 
lillis

lillis

11 mars 2008 15:53

Har aldrig hört talas om LP-prov,det gör man inte här i stan. Jag tycker att det är bra om du får med dig din mamma på föreläsning.Behöver du stöd så finns jag.Ha det gott.
kram Lillis

http://danslillis.bloggagratis.se

 
corina

corina

11 mars 2008 17:05

LP prov har jag då aldrig varit med om under mina 24 år i arbete med dementa.Att man på det skulle se hur dement en person är.Kan nog vara bra för din mamma att delta i föreläsningen,få veta lite mera.Det är jobbigt att vara anörig till en dement!Hoppas verkligen att allt ska gå bra! Kram!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

11 mars 2008 21:09

Tänker på dig, men det vet du.

Kram

http://violett.bloggagratis.se

 
Ingen bild

cattha

11 mars 2008 22:09

bra att du orkar vara stark o stötta när de behövs
ps (gärna langos i sommar)

 
Inger

Inger

11 mars 2008 22:51

Förstår att det är jobbigt..
Vad bra om du följer med din mamma på föreläsningen den 19/3. Det känns alltid bra när man får lite mera kunskap kring sjukdomen,,
Ha det bra!
Kramen till dig.

http://IngerEmKsson.blogg,se

 
Malin

Malin

11 mars 2008 23:54

Tack snälla för dom fina bilderna:)

kram

http://malin-1988.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards