~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 30 september 2008

Idag är det långkok på gång!

Av Cina - 30 september 2008 12:04

Ja idag har jag en långkoks dag. Håller på att koka rotmos och så en kastrull med pepparrotskött som vi skall ha till kvällen. Har lovat min granne Lena att hon skall få det ikväll.(Ja vi sak inte äta rotmos o pepparrotskött) utan det blir till att frysa in rotmoset till kyliga höst/vinter kvällar. Lika bra att man kokar en 12 liters kastrull på engång så har man när man blir sugen. Så här brukar jag göra när hösten kommer.

Vet inte om det är så många som står med detta idag då det finns färdigt rotmos att köpa på korv.....ja gillar ju inte det utan jag tycker om det man gör själv. Är uppvuxen med hemlagad husmanskost o det är det godaste.

Kålrötter o morötter kokar nu på spisen.


Potatisen färdig skalad och ska bara kokas när rötterna o morötterna nästan är klara. Ja nu vet ni vad jag har för mig idag.



Mår ganska så bra trotts besöket igår. Sovit  lite oroligt inatt o vart vaken flera ggr. Och värken i kroppen sitter i även idag. Men jag tror att det är spänningar jag har. Det är min teori, men jag vet inte säkert.


Ha en fin dag alla mina älskade BLOGGVÄNNER!!!!

 
 
agge

agge

30 september 2008 12:21

Pepparrotskött Mmmmmm....det var länge sedan jag åt det, kom jag på. tack för tipset. Rotmos.Mmmmmmm Gud vad gott. jasså kan man frysa in rotmos???Blir det inte vattningt då?

kram

http://agges.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

30 september 2008 12:23

Oj. vad sugen jag blev på rotmos,jag kokar oxå mycket och fryser in
Ha en bra dag
Kramen

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cina blogginnehavaren

30 september 2008 12:27

Svar till Agge: Nääää det tycker jag inte att det blir. Så har jag alltid gjort o även mamma, farmor o mormor. PROVA!!!!

 
caritha

caritha

30 september 2008 12:58

Å vad gott jag gör oxå så hatar färdigt brukar även laga grytgrönsaker med potatis o kött.hemlagat är godast.

svar på kommentar du får jättegärna lägga till mig,jag har lagt till dig kram/caritha

http://caritha

 
Monica

Monica

30 september 2008 13:05

Hemlagat rotmos ska det vara, jag har köpt en korv färdiglagat en enda gång, men det var inte gott.

http://violett.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Christel

30 september 2008 13:08

Mumsfilibaba jisses vad gott det ser ut, är just på väg idag till vår lokala grönsakshandlare för att inhandla till höstmat, gör oxå alltid allting själv, är precis som du Cina uppvuxen med rejäl mat.Men idag tro det eller ej blir det JULSKINKA potatis o senapsås, hade genomgång av frysen igår och hade alldeles missat en liten kär skinka, som blev tillagad igår, hitta även *brunkål* men den överlever till jul skulle jag tro, så igårkväll blev det knäckemacka med skinka o senap med ett glas iskall mjölk och det är inte fyskam det heller.
Usch ösregn o blåst idag i Skåne.
Kramen
Christel

 
Ruth

Ruth

30 september 2008 13:53

Så intressant att lära sig att man kan frysa in rotmos, det måste jag testa, gör du den helt klar, eller fryser du in i bitar och mosar efteråt och blandar i kryddor och mjölk ? måste ju veta så jag gör rätt "L".

Tror med all säkerhet att det onda i din kropp beror på att du var så spänd inför mötet, typ träningsverk. Hoppas det snart går över när du kan slappna av..

Kram vännen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cina blogginnehavaren

30 september 2008 14:01

Svar till RUTH: Ja gör allt klart o fryser in i burkar sedan tar jag fram o det får tina upp o sedan bara värmer jag det kanske ser lite konstigt ut men när det är värmt så blir det precis som om det var nygjort.
PROVA!!!!

 
Gerty

Gerty

30 september 2008 16:21

Å så gott med rotmos jag brukar också frysa in det som blir över med gott resultat

http://Prilyckans

 
skogsfrun

skogsfrun

30 september 2008 17:08

Kikar in på din blogg, man blir sugen på mat oj va gott det låter med rotmos.
Ha en bra kväll
Kramen

http://karin

 
Skogsfrun

Skogsfrun

30 september 2008 17:26

Åh så gott det ser ut. Får nog handla hem lite i morgon o koka det..
Kramizzz

http://skogsfrun50.bloggagratis.se

 
Hönsakadorran

Hönsakadorran

30 september 2008 17:55

Det var längsen jag kokte rotmos, det tar ju en stund. Men oj så gott nästa gång jag är i affären ska jag handla till rotmos, har redan skrivit upp det på lappen.
Kram

http://honsakadorran.blogspot.com

 
Ingen bild

Helena

30 september 2008 20:02

Rotmos,det är fina grejer det!!! Sov Gott...kram

 
Corina

Corina

30 september 2008 21:34

Jag lagar alltid eget mos oavsett om det är potatismos eller rotmos.Mycket godare och tar inte speciellt lång tid heller.

Kramen !

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

30 september 2008 21:45

Hemlagad mat är alltid godast och nyttigast. Jag vägrar äta hel eller halvfabrikat.
Rotmos tillhör favoritmaten och vi äter det ganska ofta. Jag har då även middagsgäster, så det blir inget över att frysa in. Men pepparrots kött är ett strå vassare, mums.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Inger

Inger

30 september 2008 22:19

Muums vad gott, ja nu är det dax.. vi älskar oxå rotmos,,det får bli här någon dag framöver. Känner hur det vattnas i munnen,.
Ha det gott
kramen

http://IngerEmKsson.blogg.se

 
Ingen bild

Åsa

1 oktober 2008 07:08

Då har jag lärt mig något nytt i dag. Jag hade ingen aning om att man kunde frysa in rotmos...trodde att det skulle bli vattnigt. Men nu ska jag prova det!! Man lär sig en hel del på den här bloggen :-) //kram från Åsa

 
Jenn

Jenn

1 oktober 2008 13:31

Ja da opplevde jeg å slå min første spamkod i dag-sukk..alt jeg skrev borte vekk:(

Rotmos er godt ja,noe av det beste en kan ha attåt middagen:))
Ha en fin dag.
Klem.

http://skriverier.jenn-k.com

 
Ingen bild

Christel

1 oktober 2008 19:56

Japp nu är det lagat rotmos eller Rabbemos som man säger i Skåne, men du Cina har du något bra recept på grovbröd eller kavring att dela med dig, eller kanske någon annan här inne som läser i bloggen?
Kramen
Christel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Skapa flashcards