~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 27 september 2008

RECEPT på COCAKOLAKAKA

Av Cina - 27 september 2008 10:50




En långpannekaka med cocacola i smeten och i glasyren.
För: 35 bitar personer

Botten:
3 st ägg
4,5 dl socker
225 g smör
2,25 dl coca cola
6 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao

Glasyr:
100 g smör
5 dl florsocker
4 msk coca cola
1 msk vaniljsocker

Garnering:
0,5 dl strössel ,brunt





Så hä gör du


Sätt ugnen på ca.190 grader. Klä en långpanna 30x40 cm med bakplåtspapper.

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt det och coca cola i äggvispet. Rör om, så det blandar sig. Tillsätt det smälta smöret. Rör om till slät smet. Häll i långpannan.

Grädda i ca. 15-20 minuter, känn med sticka, den ska kännas torr när den är klar.

Glasyren kan du göra på 2 olika vis. Gräddas i ugnen eller bred på kall kaka. I båda fallen så smält smöret och blanda i det övriga.
Gräddad glasyr: Bred den på den nästan färdiggräddade kakan och grädda ytterligare ca. 3-4 minuter så att glasyren bubblar och kokar in. Strö på srössel, (alt kokos) direkt när kakan kommer ut ur ugnen.

Glasyr på kall kaka. Låt kakan kallna helt innan du breder på glasyren. Strö över med strössel.

Skär kakan i lagom stora bitar.


Lycka till.....SUPER GOD!!!!!

 
 
agge

agge

27 september 2008 13:03

tack för receptet. Snodde genast åt mig det. Har aldrig hörttalas om cocacolakaka...låter hemligt tycker jag. Måste provas.....
kram

http://agges.bloggagratis.se

 
Malin

Malin

27 september 2008 13:19

Mums så gott det ser ut,måste prova på o göra nån gång=)
Kram

http://Malin-1988

 
Monica

Monica

27 september 2008 14:27

Den kakan ser jättegod ut!

http://violett.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena

27 september 2008 14:52

Den såg GOD UT!!!!! kram

 
Ruth

Ruth

27 september 2008 15:14

Jisses vad dom hittar på för recept, coca cola, ja man kan tydligen blanda och ge allt numera. Ser ju god ut, men smakar det cola också ? Ser kladdig och god ut, väl värd att testa. En klick vispad grädde med brunt farinsocker tror jag skulle vara pricken över I:et.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

27 september 2008 16:16

Vad smarrig kakan ser ut.Nu har jag skrivit av receptet så nu ska jag göra den någon dag.
Var rädd om dig
Kramen

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Skogsfrun

Skogsfrun

27 september 2008 16:26

Hej Gumman
Sen ser verkligen smarrig ut..
Ska testa den snart..
Har flyttat min blogg nu hit..
Kramen

http://skogsfrun50.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

27 september 2008 16:48

Mat for Mons det der:))Så helt himmelsk god ut..men..der er et men,sukkerbombe..ehh..litt kan man jo unne seg:O)
Tusen takk for oppskrift,skal prøves en dag.
Kram.

http://skriverier.bloggagratis.se

 
Millis

Millis

28 september 2008 11:09

Tack för att du delar med dig av receptet!
Kramis

http://millis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anne

7 november 2008 08:36

Hitta detta recept av en slump och var ju själklart tvungen att provbaka.
Jises så god den blev.
Tack för att du ville dela med dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards